TIPS bij een black-out

Een black-out is een kleine blokkade in je geheugen, meestal veroorzaakt het een boel spanning en misschien bij jou zelfs wel wat angst in de vorm van negatieve gedachtes zoals “dit gaat me nooit meer te binnen schieten,” of “nou, die voldoende kan ik nu wel vergeten”. Ik noem dit ‘bevuilende gedachten voor je brein’, echt waar, je gaat je er alleen maar slechter en gestrester door voelen en dat willen we NOOIT! Toch?

Wanneer je op het moment van een black-out echt goed zou kunnen ontspannen,  schiet het antwoord je vaak wel weer te binnen. Jammer genoeg is dat vaak pas wanneer jij het lokaal verlaat…

Wanneer je nog nooit een bezoek hebt gebracht aan Coach Caroline en dus niet weet hoe je jezelf snel tot ontspanning kunt brengen, kun je misschien met onderstaande tips al aan de gang.

Verleg je focus, blijf niet krampachtig hangen in de moeilijke vraag.

Wanneer je je moeilijk kan ontspannen, is het in ieder geval beter en slimmer om je focus te verleggen naar iets anders dan de moeilijke vraag die veel stress bij je oproept.

Haal een paar keer heel diep adem (dit blijft nog een steeds een goede afbreker van stresshormoon) en denk eventjes terug aan je laatste vakantie. Dit geeft een Instant Relax Effect. Ga door naar de volgende tip, want we zijn nog niet klaar.

Sla de vraag dus over en markeer hem bv. in de kantlijn met een smiley; zo weet je op het einde van je toets goed welke dingen je nog moet doen. maak rustig de andere vragen waar je wel een antwoord op weet; zodra je een antwoord op een andere vraag wel weet, komt er meteen een ontspanstof in je hersenen vrij en krijg je wat meer zelfvertrouwen terwijl de kans dat je door die ontspanning het antwoord op die moeilijke vraag wel gaat weten alleen maar groter wordt.

Nu je deze twee stappen hebt doorgenomen, kun je in alle rust weer terug naar je proefwerk en naar de vraag waar jij bleef hangen.

Komt het antwoord nog steeds niet in je op, schrijf dan op een ander vel papier alle dingen op van die vraag die je wel weet; echt alles. Vaak komt het dan ook weer terug bij je. En nog een laatste tip die vaak erg goed werkt; ga in gedachten terug naar de plek waar je leerde voor deze stof, neem die ruimte weer in je op en denk er levendig aan terug, zie jezelf weer de samenvatting maken of de bladzijdes bestuderen van het boek of van de stencils, gewoon rustig in je eigen tijd en waarschijnlijk kom je dan het antwoord weer tegen.

Succes met het toepassen van de tips!

school stress black-out